Olika typer av stöd
Folkhögskolan har relativt små undervisningsgrupper vilket gör att vi lättare kan möta deltagares behov.
Behöver du extra pedagogiskt stöd är det viktigt att du pratar med dina lärare så att ni tillsammans kan se hur ni ska anpassa undervisningen för att det ska fungera bra för dig.
Studieplan
För alla deltagare på allmän kurs görs en individuell studieplan i samverkan mellan lärare, deltagare och studie- och yrkesvägledare.
Studieplanen ska innehålla uppgifter om både kursinnehåll och omfattningskrav, det vill säga hur länge du behöver studera för att nå grundläggande behörighet.
Studievägledning
Skolan har en studie- och yrkesvägledare som tillsammans med skolans lärare hjälper kursdeltagarna att hitta utbildningar och yrkesval som passar deltagaren.
Kurator
Om du har behov av stöd och samtal har skolan en kurator som arbetar en dag i veckan på skolan. För att boka tid hos kuratorn skickar du ett meddelande till kuratorn i Teams eller pratar med din lärare som kan hjälpa dig att ta kontakt med kuratorn.
Deltagarhälsoteam
På skolan finns ett team för att stötta och hjälpa deltagare som upplever svårigheter med sina studier. Teamet består av skolans kurator, studievägledare, rektor och den eller de lärare som arbetar i deltagarens klass.
Teamet lägger upp en plan tillsammans med kursdeltagaren för hur skolan bäst kan stötta deltagaren. Planen följs sedan upp kontinuerligt.
Tillgänglighet och rätt till individuellt stöd
Skolan är tillgänglig för rullstolsanvändare. Skolan får ekonomiskt bidrag för att stärka undervisningen för studerande med olika exbra behov. Det gäller både språkligt stöd och funktionsvariationer. Stödet utformas tillsammans med deltagarna genom behovskartläggning och mentorsamtal löpande under läsåret.
Stödet används till att kunna ha högre lärartäthet i vissa kurser och till stödpersoner. Det kan också användas till tekniska hjälpmedel om det behövs.
På skolan arbetar en stödperson som har till uppdrag att vara ett stöd för kursdeltagare som har funktionsnedsättningar och därmed har svårt att klara av sina studier självständigt. Hur stödet fördelas på skolan eller i studiegruppen beslutas utifrån behov. För de kursdeltagare som har behov av stödperson ska det tydligt framgå i den individuella studieplanen vilket typ av stöd kursdeltagaren behöver.
Likabehandlingsarbete
På Röda Korsets folkhögskola utgår vi från Röda Korsets grundprinciper samt diskrimineringslagen.
Det innebär att alla har rätt till utbildning vid folkhögskolan oavsett deltagarens kön, könsidentitet, ålder, religion, sexuella läggning, funktionshinder eller etniska ursprung.
Vår målsättning är att:
- skolan skall vara en arbetsmiljö som är öppen och där vi respekterar varandra
- skolan verkar för en levande diskussion om jämlikhetsfrågor
- skolan strävar efter att vara en plats där alla får möjlighet att utvecklas utifrån sina unika förutsättningar
- skolans personal skall föregå med gott exempel
Sexuella trakasserier, mobbning eller annat som kan uppfattas som kränkande särbehandling accepteras inte och kan leda till att den som kränker förlorar sin plats på skolan.
För att säkerställa att skolan lever upp till målen, arbetar vi aktivt med frågorna tillsammans med skolans kursråd, skolledning och all personal.
Om du upplever att kränkningar sker på skolan, ska du alltid kunna känna dig trygg med att ta upp det med skolans personal eller skolans styrelse.