”Förändring av diskriminerande strukturer kräver synliggörande och medvetenhet”

Intervju med Meral Onmaz lärare på distanskursen Agera utan att diskriminera på Röda Korsets folkhögskola
Publicerad: 14 aug 2024

Intervju med kursansvarig lärare på kursen Agera utan att diskriminera

Varför ska man gå kursen Agera utan att diskriminera?

- Alla borde gå den här kursen för att lära sig om de diskriminerande och rasistiska strukturer som finns i vårt samhälle idag. Mycket handlar om att synliggöra strukturer och normer och inse att vi alla faktiskt är en del av dem. För att kunna skapa förändring på riktigt måste vi först synliggöra våra privilegier/icke privilegier och sedan bli medvetna om dem, först då kan en förändring ske.

- Jag anser att alla människor har ett ansvar att ta reda på vilka hinder det finns för att få ett inkluderande samhälle där alla får sina rättigheter tillgodosedda, och den här kursen är ett sätt att utforska detta.

- Det finns starka normer i alla samhällen, fortsätter Meral. Vi behöver ställa oss frågorna; varför ser det ut som det gör och hur kan vi förändra saker till det bättre? Återigen vill jag betona vikten av att bli medveten om rådande normer och den roll du själv har, innan en bestående förändring kan ske”.

Du har varit lärare på den här kursen i många år, vad är det viktigaste kursdeltagarna får med sig?

- Oj, det är så mycket! Många blir uppmärksamma på att det finns hierarkier och maktordning även när det gäller etnicitet, religion och hudfärg, inte bara kön (som har dominerat debatten). Det är en ”eye-opener” för många. Vi går igenom diskrimineringslagen och Sveriges rasistiska historia, som till exempel Sveriges roll i slavhandeln under en av kursträffarna och det är nya kunskaper som ofta skapar förvåning och upprördhet.

- De flesta som går kursen upplever att den är väldigt matnyttig och bra teoretiskt och att de praktiska momenten är minst lika viktiga. Varje år påtalar deltagare att det bästa med kursen har varit alla intressanta samtal och möten de haft på skolan.

- Utåtriktade aktioner som är en del av kursen, ger hopp om att kunna dela med sig av sina nyvunna kunskaper och bidra till förändring i samhället såväl på individ- som på gruppnivå. Det är några aspekter som deltagare har lyft i utvärderingar.

Agera utan att diskriminera är en distanskurs med tre fysiska träffar på skolan, hur fungerar det upplägget?

- Jag tycker att upplägget är riktigt bra. På träffarna läggs grunden för kursen. Det är teoretiska genomgångar av olika teman med möjlighet till samtal och diskussioner. Vi fördjupar oss i begreppen och delar erfarenheter med varandra. Det händer mycket i mötet mellan kursdeltagare. En viktig del i folkbildningen är att deltagarna är delaktiga och får möjlighet att ”driva” kursen mot de frågor som intresserar dem, vilket gör att kursen blir mer relevant.

- Mellan träffarna får deltagarna läsa litteratur och göra hemuppgifter. Kursen gör även ett utåtriktat informationsarbete eller en gemensam aktion. Förra läsåret gjorde de till exempel en ”takeover” på skolans Instagram med en serie informationsanimationer. Upplägget att varva teori och praktik gör att kunskaperna befästs på ett bra sätt.

Vem ska söka kursen Agera utan att diskriminera tycker du?

- Det här är en kurs för alla skulle jag säga. Grupperna är mycket blandade och det är allt ifrån nybakade studenter till välutbildade personer med lång arbetslivserfarenhet som vill gå kursen. Mångfalden bidrar till givande diskussioner och erfarenhetsutbyten. Alla yrkesverksamma personer som möter människor i sitt arbete behöver de här kunskaperna. Att låta sina anställda gå en distanskurs som den här kan vara en bra investering för verksamheten, då mångfald och inkludering är en aktuell och prioriterad fråga för många arbetsplatser. Kursen är även ett bra komplement till de som studerar på andra utbildningar.

Tack för din tid Meral och lycka till med nästa kurs!

Blev du nyfiken på kursen Agera utan att diskriminera?

Du hittar mer information via länken nedan. Nästa kurs börjar den 26 augusti och ansökan är öppen fram tills kursstart. En termin, distans, 50%. Välkommen!

"Vi måste synliggöra strukturer och normer och inse att vi alla faktiskt är en del av dem"

– Meral Onmaz

Vill du veta mer?

Här finns mer information för dig som vill plugga på folkhögskola